• Science articles

    Θέματα γενικού επιστημονικού ενδιαφέροντος...

    Από τον Einstein έως και το πρώτο λειτουργικό τεχνητό φύλλο με ικανότητα φωτοσύνθεσης...

    Επιστήμη_Science

Σε τεντωμένο σχοινί η αγορά των βιολογικών προϊόντων


Αναζήτηση Θέματος


Αγορά των βιολογικών προϊόντων
Δύσκολες στιγμές περνάει η αγορά των βιολογικών προϊόντων στην Ελλάδα τα τελευταία δυο χρόνια. Μπορεί οι καταναλωτές να συνεχίζουν παρά την κρίση να προμηθεύονται οργανικά προϊόντα, ο επιχειρηματικός κλάδος όμως ακροβατεί σε τεντωμένο σκοινί.

Η κρίση χτύπησε την αγορά των βιολογικών, την περίοδο που μόλις είχε αρχίσει να αναπτύσσετε. Δεν είχε προλάβει να ανδρωθεί και να χτίσει γερά θεμέλια ώστε να αντέξει στα χτυπήματα που δέχτηκε, με αποτέλεσμα να κλονιστεί αφάνταστα.

Ο μόνος λόγος που ακόμα δεν έχει καταρρεύσει, αποτελεί το γεγονός πως οι καταναλωτές συνειδητοποιημένοι πλέον και πεπεισμένοι για τα οφέλη των βιολογικών, συνεχίζουν ακόμα και σήμερα παρά τη δεινή οικονομική κατάσταση τους, να τα εμπιστεύονται και να τα εντάσσουν στο καθημερινό τους τραπέζι, κόβοντας ή περιορίζοντας κάποια άλλα έξοδα, όχι τόσο αναγκαία όσο η σωστή και υγιεινή διατροφή.

Ας κάνουμε όμως μια αναδρομή στα προηγούμενα χρόνια…

Ραγδαία άνοδος της αγοράς, μεγάλα επιχειρηματικά ανοίγματα…

Μέχρι και πριν από τρία περίπου χρόνια, η αγορά των οργανικών προϊόντων στη χώρα μας παρουσίαζε αύξηση κατά 12,5% ετησίως. Γεγονός το οποίο ώθησε όπως ήταν φυσικό τις μικρές επιχειρήσεις που ήταν στο χώρο να προβούν σε μεγάλες επενδύσεις.

Νέες κτιριακές εγκαταστάσεις, τεράστια καταστήματα και γενικότερα μεγάλα ανοίγματα. Άλλωστε δε θα μπορούσε να γίνει και διαφορετικά, με την εξέλιξη που παρουσίαζε ο χώρος. Όλα καλά έως ότου η κρίση μας χτύπησε την πόρτα. Ο κλάδος σχετικά μικρός και αδύναμος, μιας και στην ουσία από το 2000 και μετά άρχισαν οι Έλληνες να μαθαίνουν για τα βιολογικά και από το 2005 να τα αγοράζουν.

Έτσι, λοιπόν, οι περισσότεροι επιχειρηματίες του χώρου, λόγω του γεγονότος ότι η αγορά ήταν καινούργια, όχι μόνο δεν είχαν προλάβει να αποκτήσουν ιδία κεφάλαια και ρευστότητα, αλλά απεναντίας ούτε καν απόσβεση της επένδυσής τους να κάνουν.

Αγορές επί πιστώσει…

Λογότυπο βιολογικών προϊόντων
Το μεγαλύτερο πρόβλημα στον εμπορικό κλάδο της Ελλάδας, αποτελούσαν οι επί πιστώσει αγορές. Το μοναδικό φαινόμενο σε παγκόσμια κλίμακα των ετεροχρονισμένων επιταγών, φυσικά δε θα μπορούσε να απουσιάζει και από το χώρο των βιολογικών. Έτσι, λοιπόν, κάποιος μπορούσε να αγοράσει τώρα προϊόντα και να πληρώσει μετά από οκτώ - εννέα μήνες. Όταν, πλέον, τα χρέη και τα ανοικτά υπόλοιπα είχαν διογκωθεί και άρχισαν να σκάνε, άρχισαν και τα προβλήματα στην αγορά. Απότομα εκατοντάδες εκατομμύρια εξαφανίστηκαν, μεγάλες ζημίες παρουσιάστηκαν και χάθηκε η ρευστότητα.

Τράπεζες…

Φυσικά οι τράπεζες δε θα μπορούσαν να απουσιάζουν και από εδώ. Με το που έσκασε η πρώτη τράπεζα στην Αμερική, κόπηκαν απότομα οι χορηγήσεις σε επιχειρηματικά δάνεια και τα μπλοκ επιταγών δίνονταν με το σταγονόμετρο. Αναγκάστηκε λοιπόν η αγορά να προβαίνει σε εμπορικές συναλλαγές μόνο με μετρητά. Εδώ, λοιπόν, ήταν που άρχισαν τα μεγάλα προβλήματα.

Όλοι είχαν μεταθέσει τις οφειλές τους για μήνες αργότερα και τώρα ξαφνικά καλούνταν όχι μόνο από εδώ και στο εξής οι αγορές τους να είναι μετρητοίς, αλλά να πρέπει να καλύψουν και τις υποχρεώσεις που είχαν μεταθέσει για μετά, πράγμα φυσικά αδύνατον. Δε λέω, το καρκίνωμα με τις επιταγές, έπρεπε να σταματήσει στη χώρα μας. Δε γίνεται όμως αυτή η αλλαγή απότομα. Πρέπει να υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο, στο οποία σταδιακά θα μειώνονταν οι χορηγήσεις, για να μη δημιουργηθεί το χάσμα που βιώνουμε.

Το κίνημα του "δεν πληρώνω" στα βιολογικά…

Σιγά - σιγά το δημοφιλές κίνημα του δεν πληρώνω, εμφανίστηκε και στα βιολογικά. Η αρχή έγινε από κάποια καταστήματα, τα οποία σταμάτησαν να πληρώνουν τους προμηθευτές τους και όπως ήταν φυσικό, επεκτάθηκε σε όλον το χώρο. Βλέπετε όλοι μας μια αλυσίδα είμαστε. Εάν κάποιος κρίκος είναι προβληματικός και σπάσει, γεννιέται το φαινόμενο του ντόμινο και το πρόβλημα εξαπλώνεται παντού.

Πλέον οι επιχειρήσεις έχοντας χάσει πολλά εκατομμύρια ευρώ από πελάτες τους που δεν άντεξαν και «βάρεσαν κανόνι» και αφού διαπίστωσαν ότι ο πλασματικός τζίρος είναι αυτός ο οποίος με μαθηματική ακρίβεια τους οδηγεί στην πτώχευση, άλλαξαν την πολιτική τους. Απαιτούσαν πλέον από τους συνεργάτες τους, η αγορά προϊόντων να γίνεται μετρητοίς, μιας και από πίστωση είχαν… χορτάσει.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να υπάρξουν ελλείψεις από την αγορά και τα ράφια των καταστημάτων, η οποία σε συνάρτηση με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού, οδήγησε σε λουκέτο αρκετά καταστήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έρευνα του Οrganic Life, σύμφωνα με την οποία μέσα στους τελευταίους οκτώ μήνες του 2010, έκλεισαν 52 καταστήματα πώλησης βιολογικών προϊόντων.

Ας έρθουμε λοιπόν στο σήμερα...

Πλέον η αγορά των βιολογικών, έχει ισορροπήσει. Η ανάγκη του καταναλωτικού κοινού για ποιότητα και η υγεία στη ζωή του και η συνεχής ζήτηση των βιολογικών, κρατάει ζωντανό τον κλάδο. Οι αμαρτίες όμως και τα ανοίγματα του παρελθόντος, έχουν κάνει τους επιχειρηματίες να ισορροπούν σε ένα τεντωμένο σκοινί.

Όσοι δραστηριοποιούνται ακόμα στο χώρο, σημαίνει πως άντεξαν τα απανωτά χτυπήματα από ακάλυπτες επιταγές και ανεξόφλητα υπόλοιπα που δέχτηκαν. Το μόνο σίγουρο είναι όμως, πως πλέον τα αποθεματικά έχουν εξαντληθεί για τους περισσότερους. Χρειάζονται προσεκτικές κινήσεις και επιλογές από εδώ και στο εξής, γιατι οι άμυνες πλέον έχουν καταρρεύσει.

Όσοι έχουν επενδύσει στο χώρο των βιολογικών, είναι κατά μία έννοια τυχεροί. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, τους κρατάει ακόμα ζωντανούς και τους δίνει ελπίδες σωτηρίας συγκριτικά με άλλους κλάδους της αγοράς οι οποίοι έχουν καταρρεύσει.

Όταν λεφτά πλέον δεν υπάρχουν, όλοι μας γινόμαστε ποιοτικότεροι και ουσιαστικότεροι στις αγορές μας. Αυτός είναι και ο λόγος που τα βιολογικά ακόμα αντέχουν. Γιατί τα λιγοστά μας χρήματα θέλουμε να τα δαπανήσουμε κάπου που θα πιάσουν τόπο. Τι καλύτερο λοιπόν να επενδύσουμε στην υγεία μας. Τι υγιεινότερο και καταλληλότερο από τα βιολογικά προϊόντα

Παναγιώτης Μερεντίτης

Πηγή: organiclife.gr

Δείτε επίσης:

σχόλια (0)
Next Next Next
Environment Blogs
Online Marketing
image Blogarama - The Blog Directory iozoo.com
Bloglisting.net - The internets fastest growing blog directory Make Money Blogging blog directory blog search directory
Blog Directory TopBlogDir.blogspot.com button
Monitored by Pingdom
eXTReMe Tracker
 
Related Posts with Thumbnails