Σχεδιασμός ασύρματης δικτύωσης φυτών σε καλλιέργειες προς εξοικονόμηση νερού από το Πολυτεχνείο Κρήτης
Αναζήτηση Θέματος
Φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης σχεδίασαν ένα ασύρματο δίκτυο το οποίο μετράει τη θερμοκρασία και την υγρασία τους.
Ένα πιλοτικό μάθημα στο Πολυτεχνείο της Κρήτης άνοιξε τον δρόμο για την εξοικονόμηση νερού στις καλλιέργειες. Πρόκειται για το μάθημα επιλογής «Ανάλυση, Σχεδίαση και Σύνθεση Τηλεπικοινωνιακών Διατάξεων» που προσφέρθηκε για πρώτη φορά το εαρινό εξάμηνο του 2010 στους φοιτητές του τμήματος Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών.
Το ασύρματο δίκτυο φυτών στο υπέργειο κήπο του Πολυτεχνείου |
Στόχος του μαθήματος ήταν η «δικτύωση» φυτών, έτσι ώστε βάσει ενός λογισμικού να καταμετρείται η υγρασία και η θερμοκρασία τους. «Οι φοιτητές σχεδίασαν και υλοποίησαν ένα ασύρματο δίκτυο αισθητήρων θερμοκρασίας και υγρασίας στα φυτά του υπέργειου κήπου της Πολυτεχνειούπολης», εξηγεί ο διδάσκων, επίκουρος Καθηγητής κ. Άγγελος Μπλέτσας.
«Το εν λόγω δίκτυο αποτελείται από ασύρματους προγραμματισμένους πομποδέκτες, που μεταφέρουν την πληροφορία με πολλαπλά άλματα: στην αρχή από το ένα φυτό στο άλλο μέχρι το μήνυμα να φθάσει στον απομακρυσμένο φορητό υπολογιστή, ο οποίος εν προκειμένω βρίσκεται στο εργαστήριο του τμήματος», περιγράφει ο κ. Μπλέτσας. «Για να το εξηγήσουμε με απλά λόγια, τοποθετούμε στη βάση κάθε φυτού ένα «ραδιοφωνάκι» χαμηλού κόστους και εμβέλειας (50 μέτρα) που ανιχνεύει θερμοκρασία και υγρασία του φυτού και προωθεί περαιτέρω την πληροφορία αυτή», συμπληρώνει ο καθηγητής.
Αντίστοιχα προγράμματα έχουν δημιουργηθεί από κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού. «Το πρόγραμμά μας είναι πιλοτικό», αναφέρει ο κ. Μπλέτσας. «Στόχος μας όμως είναι να το προχωρήσουμε στην επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά: αφενός να πολλαπλασιάσουμε τους κόμβους και αφετέρου να καταστήσουμε το δίκτυο ενεργειακά αυτόνομο με την αντικατάσταση των μπαταριών με ηλιακούς συλλέκτες».
Δεν αποτελεί, λοιπόν, επιστημονική φαντασία, ότι σε μερικά χρόνια το φυτό θα μπορεί να στέλνει e-mail στον γεωργό με τίτλο «διψώ»!
Βεβαίως, δεν είναι σύμπτωση ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα έλαβε χώρα στην Κρήτη, όπου τα πεπαλαιωμένα συστήματα άρδευσης και η λειψυδρία αποτελούν μόνιμες «πληγές». Εδώ, η εφαρμογή του προγράμματος μπορεί να αναδειχθεί ευεργετική. «Υπολογίστε ότι κάθε φυτό ντομάτας χρειάζεται δύο με τρία λίτρα νερού την ημέρα τους καλοκαιρινούς μήνες. Η μέτρηση της υγρασίας κάθε φυτού μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση νερού της τάξεως του 25% με 50%, σύμφωνα με πειραματικές μετρήσεις», επισημαίνει ο κ. Μπλέτσας. «Η έξυπνη και φτηνή δικτύωση των φυτών μιας καλλιέργειας θα αποφέρει μεγάλη εξοικονόμηση νερού», σημειώνει ο επιστήμονας «αφού θα αποφεύγονται άσκοπα ποτίσματα».
Σε ακαδημαϊκό επίπεδο, το μάθημα είναι ρηξικέλευθο, καθώς είναι εργαστηριακό μάθημα σύνθεσης που γεφυρώνει το κενό μεταξύ θεωρητικών γνώσεων και πρακτικής εφαρμογής. «Ηταν ένα τολμηρό εγχείρημα, αφού τέτοιου είδους μαθήματα, ακόμα και στο εξωτερικό, προσφέρονται μόνο σε μεταπτυχιακό επίπεδο», αναφέρει ο κ. Μπλέτσας. «Το εν λόγω μάθημα μας έβαλε σε μια δημιουργική λογική», εξηγεί ο 22χρονος φοιτητής, κ. Μεγασθένης Αστέρης, που παρακολούθησε το μάθημα επιλογής. «Λειτουργήσαμε ως πραγματικοί μηχανικοί». Φαίνεται ότι η 9μελής ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης (Αλεξίου, Βλαχάκη, Καμπιανάκης, Κιμιωνή, Μαρκόπουλος, Σκληβανίτης, Σπηλιώτης, Τούντας και Αστέρης) κυριολεκτικά εκστασιάστηκε, αφού δεν ήταν λίγες οι φορές που τα παιδιά έμεναν στο εργαστήριο μέχρι αργά το βράδυ αναζητώντας λύσεις. «Ηταν η πρώτη φορά που βρισκόμαστε με την παρέα μου εντός Πολυτεχνείου», συμπληρώνει ο νεαρός μηχανικός.
Πηγές: kathimerini.gr , milamouprasina.gr